Popularna niegdyś beemka została zaprojektowana w 1927 roku w Holandii, została spopularyzowana nad jeziorem Bergumer, skąd się wzięła nazwa BM. Do Polski została sprowadzona w 1936 roku przez Stowarzyszenie Akademickie. Po wojnie stała się bardzo popularna, dzięki książkowemu opublikowaniu planów. Konstrukcja „na słomkę” zrodziła sie w Holandii, nie było tam rozwiniętego przemysłu drzewnego więc wykorzystywano odpadki (min. drewniane kontenery ze statków) do produkcji listew. Również po wojnie w Polsce łatwo było jedynie o krótkie listwy, przewidziane do budowy BM. Do dziś zachowały jedynie pojedyńcze egzemplarze beemek.
Specyfikacja techniczna:
powierzchnia żagli (m2) | 11,8 |
długość (cm) | 457 |
szerokość (cm) | 150 |
zanurzenie min. (cm) | 15 |
zanurzenie max (cm) | 80 |
max załogi | 4 |
rodzaj miecza | obrotowy |
rodzaj silnika | zaburtowy |
moc silnika (KM) | 2 |
6 sierpnia, 2010 18:19
Jestem posiadaczem jednej z łódek tej klasy. Łódka jest w całkiem dobrej formie. Co roku pływa po jeziorach Przemęckiego Parku Krajobrazowego i sprawuje się całkiem,całkiem. Mam jednak mały problem. Nie mam oryginalnego grota.Pływamy na grocie adoptowanym z Finna. Rozmiarami jest bardzo zbliżony, jednak to nie oryginał. Może ktoś, coś na ten temat może poradzić? mój tel.502 239 019. Pozdrawiam!
12 września, 2012 00:54
Cześć,wpadłem na tę strone dopiero teraz ale jeśli przeczytasz to mam orginalnego grota od BM-ki – w wersalce w domu -mogę przesłać wymiary a ja się zaprę to odnajdę książkę z planami to mogę zrobić scan z dokumentacj i podesłać na maila – pozdrawiam
5 lipca, 2015 20:40
Witam!
Od niedawna jestem posiadaczem BMki. A raczej tego co z niej zostało. Chciałbym przywrócić życie starej łódce niestety brakuje mi bomu, płetwy mieczowej oraz całego steru (płetwa, jarzmo, rumpel etc.)
Posiada ktoś może na zbyciu w/w elementy? Ew. poratowałby ktoś planami, żebym mógł brakujące części dorobić? Pozdrawiam!