Pasja 660 MS i MS-G
Turystyczny, dzielny, motorowo – żaglowy jacht sklejkowy. Powiększona wersja „Pasji 590 MS” powstała na życzenie żeglarzy o ponad przeciętnym wzroście. Nie ma tu więc próby umieszczenia jak najliczniejszej załogi. Jest przestronne i wysokie (2m) wnętrze oraz ponad dwumetrowe, szerokie koje. Pod kokpitem koja dwuosobowa. Kambuz mieści szafki, zlewozmywak i wahliwie zamocowaną kuchenkę. Na przeciw kambuza, na prawej burcie, umieszczono zamykaną toaletę. Wysokość toalety jest taka jak w przedniej części nadbudówki i pozwala sternikowi patrzeć do przodu nad toaletą. Przy zejściówce, na prawej burcie zaprojektowano wewnętrzne stanowisko sterowania. Sternik ma przed sobą stolik nawigacyjny. w jachcie przewidziano studnię dla silnika przyczepnego. Możliwe jest zabudowanie pod kokpitem stacjonarnego silnika wysokoprężnego.
Przewidziano dwie wersje takielunku, bermudzki i gaflowy. Ożaglowanie bermudzkie przeznaczone jest dla żeglarzy stawiających na pierwszym miejscu prostotę i wygodę w obsłudze żagli. Drewniany maszt, kładziony, ustawiony jest w cęgach na pokładzie i utrzymywany dwiema wantami i sztagiem. Wykonanie tak nieskomplikowanego takielunku bermudzkiego jest proste i mało pracochłonne.
„Pasja 660 MS” szczególnie ładnie prezentuje się w wersji „G” – z ożaglowaniem gaflowym. Klasyczna sylwetka kadłuba z zakładkowym poszyciem, drewniany maszt, bom, gafel i rejki, brązowe lub białe ale zawsze jednobarwne żagle. Powierzchnia gaflowych żagli nie jest mała. Duża stateczność, mała masa i 30 metrów kwadratowych żagli, pozwalają szybko żeglować. Drzewca „Pasji 660 MS-G” są na tyle lekkie, że jednoosobowa obsługa nie jest trudna. Należy tylko, przy rosnącym wietrze, na czas zrzucać poszczególne płótna.
Dzięki starannemu opracowaniu rozwijalnych powierzchni burt i dna, kadłub wygląda jak obły przy zachowaniu prostego w wykonaniu poszycia sklejkowego. Dla ułatwienia konserwacji kadłub zaleca się pokryć cienką warstwą laminatu epoksydowo-szklanego. Długi kil chroni kadłub, ster i śrubę przy wejściach na mieliznę. Pomimo niewielkiego zanurzenia jacht szybko i ostro idzie na wiatr. Zakres stateczności dodatniej, podobnie jak w „Pasji 590 MS”, osiąga 180 stopni. Oznacza to, że zamkniętego szczelnie jachtu nie można utrzymac w pozycji grzyba w żadnych warunkach – natychmiast wraca do normalnego położenia.
Specyfikacja techniczna:
powierzchnia żagli (m2) | 18 - 30 |
długość (cm) | 653 - 810 |
szerokość (cm) | 246 |
zanurzenie max (cm) | 64 |
wysokość w kabinie (cm) | 200 |
ilość koi | 4 |
max załogi | 4 |
kil | tak |
masa balastu (kg) | 360 |
rodzaj silnika | zaburtowy |
rodzaj silnika | w studzience |
rodzaj silnika | stacjonarny |
moc silnika (KM) | 6 - 8 |
23 lutego, 2013 08:32
mam szkice tego jachtu i bardzo chciałbym zrealizować własnie to marzenie. od pewnego czasu zaczynam „dojrzewać”. Kusi mnie bardzo włóczęga po akwenach sródlądowych i Pasja bardzo odpowiada mojej pasji. jeszcze tylko finanse… ale jestem optymistą.
3 marca, 2013 19:04
proszę o kontakt projektanta. chciałby zdobyć plany lub możliwosci nabycia, Palbo budowu „pasji 660 Ms G