Salona 40 projektu słoweńskiej firmy J&J i wyprodukowanej przez AD Boats Chorwacji jest jachtem klasy cruiser/racer wśród grupy 40 stopowych o podobnym przeznaczeniu takich jak Grand Soleil 40, Elan 40, Dufour 40, First 40,7 Arcona 400, Dehler 39. Cechuje go umiarkowana wyporność, płytki kadłub kanu, ułamkowy takielunek z kilem na stępce, fin kil o standardowych proporcjach duża powierzchnia steru. Przeważająca powierzchnia ożaglowania skupiona jest na grocie. Stocznia AB stosuje w produkcji mniej modułów niż inne firmy i większy jest wkład pracy ręcznej. Wewnętrzną sztywność zapewniają drewniane wręgi i podłużnice. Rzeczą dość rzadką na takich jachtach są wodoszczelne grodzie. Przy wąskiej linii wodnej jacht dość szybko się przechyla i zaczyna być sztywny przy ok. 15 stopniach. Salona 40 posiada dobrą stateczność kierunkową i podobnie jak na jachtach klasy cruiser może go dobrze prowadzić także mała załoga. Kokpit nie jest szeroki, co pozwala na przechyle opierać się na przeciwległej ławce, ale dla jachtingowej załogi jest w nim za mało miejsca. Wózek grota znajduje się przed kołem sterowym, szoty grota sprowadzone są do kabestanów Harken w pobliżu sternika. Przy 2500 obr. 39 KM Yanmar pozwala na prędkość, ok 7 w, przy 3200 ok. 8w. Przy większych obrotach izolacja dzwiękowa silnika jest niewystarczająca. Prędkość jachtu jak na cruiser/racer jest za mała. Wnętrze jachtu jest proste, zabudowane w jasnym mahoniu, przyjemne, ale umiarkowanie wygodne.
Specyfikacja techniczna:
powierzchnia żagli (m2) | 89 |
długość (cm) | 1199 |
szerokość (cm) | 400 |
zanurzenie max (cm) | 199 |
ilość koi | 6 + 2 |
kil | tak |
rodzaj silnika | stacjonarny |
moc silnika (KM) | 40 |